Tjänster / Digital marknadsföring / Generera leads

GENERERA LEADS

Hur låter det med 7000 leads på ett år till ett affärsvärde av flera miljoner? Så många potentiella kunder kan vi generera till dig!

Generera leads

GENERERA LEADS MED DIGITAL MARKNADSFÖRING

line

Ett lead betyder i försäljningstermer en potentiell kund. Man brukar prata om varma och kalla leads där ett varmt lead har hög potential och kalla leads har något lägre potential. Att generer leads genom digital marknadsföring är ett mycket effektivt sätt att driva potentiella kunder in till din verksamhet genom olika digitala kanaler och formulär. Följande är exempel på hur du kan generera leads online.

  • Formulär på hemsida.
  • Annons på Facebook med formulär.
  • Annons på Linkedin med formulär. 
  • Google Ads sökannons med tillägget leadsformulär.

Ett lead generat genom någon av det här helt klart ett varmt lead eller ett aktivt lead som det även kallas. Någon har aktivt fyllt sina kontaktuppgifter och bett att bli kontaktad angående de produkter eller tjänster som företaget säljer. 

 

HUR FUNGERAR LEADSGENERERING I ANNONSERING?

En annons med ett leadsformulär i tex. facebook fungerar som vanliga annonser. De skapas i Facebooks Business Manager konto med bild och text  och exponeras mot den utvalda målgruppen. Annonsen kan innehålla bild och text med information om produkten eller tjänsten. Exempel på copy i en leadannons kan vara. “Vill du veta mer om våra konsulttjänster? Fyll i formuläret i länken så kontaktar vi dig inom kort” eller “ Prenumerera på vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter här”

 

Det som är så effektivt med leadsgenerering genom annonser är att vi kan sortera ut den målgruppen vi vill nå och fyller en användare i sina uppgifter så är det helt klart en intresserad och potentiell kund.

GENERERA LEADS VIA HEMSIDA

Att driva och generera leads genom ett formulär på en hemsida är ett annat effektivt sätt att nå fler potentiella kunder. Här kan man utforma formulären precis som man vill och du kan på olika sätt driva trafik till sidan för att få in fler potentiella leads. 

Leads

GENERERA LEADS med linkedin

Att nå B2B kunder på nätet kan vara knepigt. Generera leads genom sociala medier är ett bra alternativ. Ett forum som flitigt används för att marknadsföra sig inom B2B är det professionella forumet och social media plattformen LinkedIn. Här kan du skapa leadsannonser och rikta dig till personer med specifika jobbtitlar som inköpare och IT-ansvarig etc. Linkedin är därför en effektiv plattform att generera leads mot en strikt professionell marknad. 

olika typer av leads

Att generera leads kan ha flera olika syften även om målet är att få fler kunder till sin verksamhet. Nedan är några olika exempel på målsättningar med en leadskampanj.

 

  • Fler prenumeranter till nyhetsbrev.
  • Anmäla sig till en kurs eller webinar
  • Begära offerter
  • Boka ett möte eller telefonsamtal.
  • Begära information om produkt eller tjänst
Generera leads

GENERERA LEADS - processen

line

Att generera leads kan ha fler olika syften även om huvudsyftet oftast är försäljning. Processen ser därför olika ut men ett exempel kan vara följande.

  1. Skapa leadskampanj i Facebook och sätt upp annonser med formulär där man marknadsför sina konsulttjänster.
  2. Formulären fylls i av mottagare som exponerats för annonserna. 
  3. Personuppgifterna lagras i Facebooks business manager verktyg eller direkt i CRM system kopplat till verktyget.
  4. En säljare går igenom listan med leads från formulären och kontaktar alla personer och bokar in möte eller samtal.   

 

Nu när du vet lite mer om hur du kan generera leads. Kontakta oss på Comdeva. Gärna genom ett formulär 🙂 Så hör vi av oss till dig och bokar ett förbehållslöst möte där vi kan diskutera vidare hur vi skulle kunna hjälpa er generera fler leads till verksamheten. Välkommen!

Utvalda kundcases

line22

Tidigare projekt med digital tillväxt i fokus.