Sitter ni precis som vi mitt i budgetarbetet inför 2024? Då har vi några goda råd till dig som sitter med marknadsbudgeten. Till att börja med, se till att prioritera den! Trots att det är tuffare tider nu är det inte läge att prioritera bort marknadsaktiviteterna, särskilt inte om de historiskt gett resultat. Istället kan det vara en idé att dissekera budgeten och se hur det går att optimera insatserna. Vi börjar alltid med en målbild, hur vill vi avsluta nästa år? Använd det som utgångspunkt. Därefter är frågan, vill vi behålla nuvarande marknadsandel eller växa? Praxisen säger att man bör lägga 10% för att bevara sin position och 20% för tillväxt. Vi förstår dock att verkligheten tyvärr inte alltid stämmer överens med teorin. Ett sätt att kostnadsbespara är att titta på:
- Vilka fysiska marknadsaktiviteter deltar vi i; ger de tillfredsställande avkastning? Hur kan vi mäta det? Det kan vara en god idé att skippa de som inte är absolut nödvändiga eller som vi vet ger avkastning.
- ROI: Return on investment. Vilka aktiviteter har gett historiskt bra avkastning?
- Satsa på marknadsföring som håller. Minska produktionskostnader genom att ta fram ett budskap som håller över tid, med video, foto och content som kan återanvändas.
- Definiera målgruppen: Hur ska ni veta vad ni ska göra, om ni inte vet vem ni ska nå? Det är alltid viktigt att tydligt definiera målgruppen, men med en begränsad budget går det inte att satsa på obegränsad räckvidd, därför behöver ni ta reda på vilka målgruppen är. Vad heter hen? Vad äter hen till frukost? Hur bor hen? Vilka vanor har hen? Ju fler detaljer ni vet, desto tydligare blir marknadsföringsinsatser (och mer kostnadseffektiva).
- Strunta i en fast budget: allokera budget till det som funkar, förbättringsarbete och nya, experimentella 70% 20% 10% kan vara en fördelning. Har man inte mycket data att utgå ifrån kan det vara smart att allokera en större andel till det experimentella.