Förstå din position inför en digital tillväxtresa.
När du vill göra en tillväxtresa med ditt företag, generera fler leads eller sälja mer via din e-handel så är det viktigt att du förstår din marknadsposition i förhållande till dina konkurrenter just nu och vad din trend är. Växer eller krymper din synlighet just nu? I det arbetet kan det vara av intresse att titta närmare på
- Share of Voice – Som är ditt sammanlagda mediala utrymme för ditt varumärke i alla kanaler.
- Share of search – Ditt utrymme för ditt varumärke i organiska sökningar.
Vilka verktyg kan du använda dig av i ditt arbete med Share of Voice?
En av de mest effektiva metoderna för att ta reda på din SOV är att analysera din närvaro på sociala medier. Genom att använda verktyg som t.ex. BuzzSumo (sociala medier), Mention (sociala media) eller MyTelescope (samlar data från en mängd källor) kan du se hur mycket uppmärksamhet ditt varumärke får på sociala medier och i andra kanaler i jämförelse med dina konkurrenter.
Hur kan du ta reda på din Share of Search?
Share of Search är mer fokuserat på din organiska trafik eller organiska sökningar på ditt varumärke. Om du vill jämföra din organiska separat från en total varumärkesposition kan detta vara intressant. Här kan du då använda verktyg som till exempel MyTelescope, SEMRush eller Ahrefs som alla har inbyggda funktioner för detta.
Kundundersökningar
En tredje metod för att ta reda på din SOV är att genomföra kundundersökningar. Genom att fråga kunderna om deras uppfattning om ditt varumärke i jämförelse med dina konkurrenter kan du få en tydligare bild av din SOV.
Du kan också använda denna information för att se vad du behöver förbättra och göra ändringar i din marknadsföringsstrategi för att öka din SOV. Med verktyg som SurveyMonkey, Ahaslides eller Survs kan du skapa undersökningar själv där du kan utvärdera ditt företags position i förhållande till konkurrenter som du själv lägger in i verktygen.
Slutsats och sammanfattning
När du ska göra en tillväxtresa är det viktigt att du förstår din startposition i förhållande till dina konkurrenter. Ett sätt att skapa en bild av det är att använda verktyg för att definiera din share of market, din share of voice och din share of search.