AI + annonsering = lönsam tillväxt – så tar du vara på Metas senaste uppdateringar

AI + annonsering = lönsam tillväxt – så tar du vara på Metas senaste uppdateringar. I den här artikeln får du ta del av de senaste nyheterna från Meta som presenterades på Shop Talk 2025 i Las Vegas.

Meta fortsätter att investera i AI – och har nyligen släppt en rad nya funktioner som gör det enklare att skapa relevant, datadriven och lönsam annonsering på Facebook och Instagram. För retail och e-handelsbolag innebär detta nya möjligheter att både förbättra precisionen i annonseringen och optimera köpupplevelsen.

Comdeva – Utan spaning – Ingen aning!

På Comdeva jobbar vi nära våra partners för att skapa tillväxt genom smart digital annonsering. Därför håller vi alltid örat mot rälsen – och i denna artikel sammanfattar vi de viktigaste uppdateringarna från Meta som presenterades på Shop Talk 2025 i Las Vegas för en vecka sedan.

Andromeda: AI som hittar rätt annons, rätt person, rätt tid

En av sakerna Meta pratade om på Shop Talk 2025 var fokuset på att hjälpa företag att växa lönsamt. Mot bakgrund av det fortsätter Meta att investera i AI modeller som Andromeda. Metas AI-system Andromeda analyserar miljontals annonser för att förutse vad som kommer engagera rätt målgrupp vid rätt tillfälle. Resultatet? Mer träffsäkra kampanjer, bättre användning av budget – och framför allt: fler konverteringar.

Det i sin tur leder till högre lönsamhet och vi är benägna att hålla med. Vi är alltid positivt inställda till effektivare kampanjer, högre ROAS och ökad tillväxt med lönsamhet i fokus.

Advantage+ möter influencers

En efterlängtad nyhet är att Advantage+ katalogannonser nu kan kombineras med partnerskapspromotioner. Det gör det enklare att koppla på influencerinnehåll och använda kreatörer för att driva försäljning – med samma AI-kraft bakom. För annonsering i sociala medier är detta ett verkligt lyft.

För dig som varumärke innebär det nya sätt att bygga förtroende, synlighet och konvertering – i ett och samma flöde.

Mer flexibilitet – fler produkter i varje annons

Meta har även lanserat ett nytt alternativ där du, när du lyfter en specifik produktkategori, automatiskt kan visa andra relevanta produkter från samma katalog.

Tänk dig att du visar upp jackor från vårkollektionen – samtidigt kan annonsen även visa en matchande klänning som systemet förutspår att kunden kommer gilla. I tester har detta i genomsnitt lett till 14% högre ROAS

Virtuella provrum – nästa steg inom generativ AI

Meta tar nu ytterligare steg inom generativ AI, bland annat genom att låta användare se hur kläder ser ut på AI-genererade modeller med olika kroppstyper.

Det skapar tryggare beslutsunderlag och bättre köpupplevelser tycker vi.

Ny checkout – bättre kontroll, bättre data

Med det nya utcheckningsflödet i Advantage+ Shop Ads kan du samla in kontaktuppgifter direkt via Facebook-annonserna, samtidigt som användaren leds till din egen sajt för att slutföra köpet.

Detta skapar inte bara en sömlös köpresa – det ger dig också tillgång till värdefull förstapartsdata, direkt in i ditt eget CRM.

Omnikanalannonser = köp online, besök butik

Med omnikanalannonser kan du kombinera digital annonsering med fysiska butiksbesök. Meta testar nu platsbaserade annonser som visar närliggande butiker med lagerstatus – och inkluderar vägbeskrivning och rabattkoder. Det här menar vi är en superspännande nyhet från Meta. Vi har många gånger stött på retail företag där den här typen av annonsformat verkligen kommer skapa värde! Nu kan du annonsera och driva trafik till din lokala butik vilket är mycket positivt inom retail.

I tester såg annonsörer:

  • 15 % lägre omnikanal CPA
  • 12 % högre ROAS

Denna funktion blir tillgänglig globalt i sommar – perfekt för att optimera inför nästa säljdrivande kampanjperiod. Vill du ha hjälp med en kampanj för omnikanal, kontakta oss på Comdeva så hjälper vi dig.

Sitelinks – nu även på Instagram

Nu kan du inkludera flera landningssidor i en och samma annons – direkt på Instagram.

Resultaten talar sitt tydliga språk. 4,5% lägre CPA på Facebook feed och 3% högre klickfrekvens. Sitelinks ger användaren möjlighet att klicka sig direkt till den produkt eller information som är mest relevant – vilket förenklar hela konverteringsresan.

Sammanfattningsvis – Många spännande nyheter på gång från Meta. Om du behöver hjälp med din Meta strategi eller din digitala marknadsföringsstrategi så kontakta oss, så berättar vi om liknande case vi har genomfört och hur vi har skapat tillväxt för våra kunder.

Se alla våra tjänster här

Kontakta oss för att boka ett möte där vi diskuterar hur vi kan hjälpa dig att vässa Er marknadsstrategi

Dela inlägget

Vill du veta mer?
 Hör av dig till oss!

Relaterade inlägg

Det är vanligare än ovanligt att vi möter företagsledare som är frustrerade över att marknadsföringsinsatserna inte levererar de resultat man önskar sig. I den här artikeln reder vi ut begreppen och beskriver hur du omvandlar en spretig marknadsstrategi till en vinstmaskin.

Från och med den 28 juni 2025 gäller ett nytt tillgänglighetsdirektiv i eus medlemsländer. Det innebär att alla webbplatser och appar måste vara visuellt tillgängliga och fungera med verktyg som skärmläsare, samt andra stöd för personer med syn- eller rörelsehinder. Direktivet visar vilka företag som berörs, medan WCAG 2.1 (Web content accessibility act) förklarar hur digitala tjänster ska anpassas.

Kontakta oss