Med hjälp av marketing automation kan du automatisera repetitiva aktiviteter. Det kan t.ex. handla om automatiserade e-postflöden (välkomstmail, påminnelser) eller så kallad Lead-nurturing (vårda leads genom att skicka rätt budskap vid rätt tidpunkt).
40% av av mottagare av automatiserad epost med riktade erbjudanden har någon gång gått vidare och genomfört köp.
E-postmarknadsföring eller email marketing är en teknik där du skickar riktade budskap med hjälp av epost för att bygga relationer till nya kunder, driva försäljning genom kampanjer och för att informera om nyheter, produkter eller tjänster till nya eller befintliga kunder.
Comdeva har en djup kunskap inom Marketing Automation och epost marknadsföring och vi stöttar dig gärna i arbetet.
Kundresan och kundens behov
När du skall sätta upp ett Automatiserat flöde (Marketing Automation) så är det bästa att utgå från kunden och hur du kan addera värde eller nytta.
Definiera dina mål
Vad vill du åstadkomma med marketing automation, email marketing eller nyhetsbrev? Börja med att definiera dina mål så blir det enklare att sen definiera actions.
Sätt upp innehåll som ska levereras
När du vet hur kundresan ser ut, vad du vill åstadkomma och hur du adderar värde för din kund – Då är det dags att skapa innehåll som är anpassat mot olika situationer och målgrupper.
Sätt upp flöden
Därefter så skapar du upp olika flöden, t.ex. välkomstmeddelanden, påminnelser eller olika typer av budskap och innehåll om det handlar om nyhetsbrev som du riktar mot dina målgrupper.
Mät, följ upp och korrigera
Till sist, samla data, titta på hur många som läser dina meddelande, öppningsfrekvens, om det leder till önskat mål och så korrigerar du löpande för att förbättra resultaten.
LITEN
I detta paket inkluderas:
1 st Automation
1 nyhetsbrev / månad
I detta paket inkluderas:
1 st Automation
2 nyhetsbrev / månad
ANPASSAT
Driver du e-handel och vill fånga abandoned carts? Behöver du stärka kundrelationer? Vi skräddarsyr en lösning utifrån dina behov.
Metric | Pre-Campaign | Post-Campaign | Change |
---|---|---|---|
Webstie Traffic | 1,200 visitors | 4,800 visitors | +300 % |
Average Time on Site | 1:30 | 3:20 | +122 % |
Bounce Rate | 60 % | 42 % | -18 % |
Metric | Pre-Campaign | Post-Campaign | Change |
---|---|---|---|
Webstie Traffic | 1,200 visitors | 4,800 visitors | +300 % |
Average Time on Site | 1:30 | 3:20 | +122 % |
Bounce Rate | 60 % | 42 % | -18 % |
Metric | Pre-Campaign | Post-Campaign | Change |
---|---|---|---|
Webstie Traffic | 1,200 visitors | 4,800 visitors | +300 % |
Average Time on Site | 1:30 | 3:20 | +122 % |
Bounce Rate | 60 % | 42 % | -18 % |
Marketing automation är en metod där du använder mjukvara för att automatisera och optimera återkommande utskick av meddelanden och kampanjer. Det hjälper företag att effektivisera kommunikationen med kunder och mot prospects.
En marketing automation specialist ansvarar för att planera, implementera och optimera ditt företags automatiserade kommunikationsflöden. Ofta arbetar byrån eller personen i plattformar som t.ex. Mailchimp, Klavio, Hubspot, Voyado eller liknande. Rollen innefattar bland annat att segmentera kundlistor, skapa e-postkampanjer, analysera kundbeteenden och justera innehållet i utskicken för att öka effektiviteten och konverteringsgraden din marketing automation strategi. Här kommer Comdeva in i bilden och vi kan hjälpa dig såväl med strategi som operativt arbete runt din Marketing Automation plattform.
Vill du vässa en redan befintlig Marketing Automation strategi. Här kommer 5 snabba råd till dig:
Om du har bestämt dig för att titta närmare på marketing automation och vill gå vidare med en driftsättning så behöver du ta dig igenom ett projekt som innefattar följande steg:
Lycka till 🙂 Och behöver du hjälp i ditt marketing automation projekt så kontakta gärna oss på Comdeva!
Sidor
Enköpings kontoret
Telefonnummer:
Adress:
Gustav Dahléns gata 9A, 749 47 Enköping
Stockholms kontoret
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att komma igång.