Marketing automation, email marketing och nyhetsbrev - Skapa kraft i riktade budskap via epost

Med hjälp av marketing automation kan du automatisera repetitiva aktiviteter. Det kan t.ex. handla om automatiserade e-postflöden (välkomstmail, påminnelser) eller så kallad Lead-nurturing (vårda leads genom att skicka rätt budskap vid rätt tidpunkt).

comdevas-anställda-pratar-nyhetsbrev-marketing-automation

Vad är marketing automation och hur jobbar du med det?

  • E-postmarknadsföring eller email marketing är en teknik där du skickar riktade budskap med hjälp av epost för att bygga relationer till nya kunder, driva försäljning
  • Se till att välja en plattform som stödjer Ert mål. Ex  leadgenerering eller e-postmarknadsföring.
  • Skapa tydliga flöden utifrån Ert syfte: ex:
    Lead-nurturing: ( automatiserat flöde där leads får innehåll som gradvis utbildar dem och för dem närmare ett köp) eller ex: Kundlojalitet: (Automatisera påminnelser om återköp eller skicka erbjudanden till lojala kunder). 
comdevas-anställda-pratar-nyhetsbrev-marketing-automation

40% av av mottagare av automatiserad epost med riktade erbjudanden har någon gång gått vidare och genomfört köp.

E-postmarknadsföring eller email marketing är en teknik där du skickar riktade budskap med hjälp av epost för att bygga relationer till nya kunder, driva försäljning genom kampanjer och för att informera om nyheter, produkter eller tjänster till nya eller befintliga kunder.

Comdeva har en djup kunskap inom Marketing Automation och epost marknadsföring och vi stöttar dig gärna i arbetet.

Vår process för marketing automation, email marketing och nyhetsbrev

Steg 1

Kundresan och kundens behov

När du skall sätta upp ett Automatiserat flöde (Marketing Automation) så är det bästa att utgå  från kunden och hur du kan addera värde eller nytta.

Steg 2

Definiera dina mål

Vad vill du åstadkomma med marketing automation, email marketing eller nyhetsbrev? Börja med att definiera dina mål så blir det enklare att sen definiera actions.

Steg 3

Sätt upp innehåll som ska levereras

När du vet hur kundresan ser ut, vad du vill åstadkomma och hur du adderar värde för din kund – Då är det dags att skapa innehåll som är anpassat mot olika situationer och målgrupper.

Steg 4

Sätt upp flöden

Därefter så skapar du upp olika flöden, t.ex. välkomstmeddelanden, påminnelser eller olika typer av budskap och innehåll om det handlar om nyhetsbrev som du riktar mot dina målgrupper.

Steg 5

Mät, följ upp och korrigera

Till sist, samla data, titta på hur många som läser dina meddelande, öppningsfrekvens, om det leder till önskat mål och så korrigerar du löpande för att förbättra resultaten.

Våra verktyg inom marketing automation och email marketing

MailChimp

Klaviyo

Hubspot

Hitta rätt paket för dig

LITEN

8 000

kr/månad

En bra start

I detta paket inkluderas:

1 st Automation

1 nyhetsbrev / månad

MELLAN

Bästsäljare

15 000

kr/månad

Ta nästa steg

I detta paket inkluderas:

1 st Automation

2 nyhetsbrev / månad

ANPASSAT

OFFERT

Precis som du vill ha det

Driver du e-handel och vill fånga abandoned carts? Behöver du stärka kundrelationer? Vi skräddarsyr en lösning utifrån dina behov.

Custom Advertising Solutions for Every Platform

MetricPre-CampaignPost-CampaignChange
Webstie Traffic1,200 visitors4,800 visitors+300 %
Average Time on Site1:303:20+122 %
Bounce Rate60 %42 %-18 %
  • The campaign drove significant increases in both traffic and engagement, translating directly into more sales.
  • Improvements in time spent on site and bounce rate suggest better audience targeting and content relevance.
  • The higher conversion rate and AOV underscore the effectiveness of targeted ads and messaging.
MetricPre-CampaignPost-CampaignChange
Webstie Traffic1,200 visitors4,800 visitors+300 %
Average Time on Site1:303:20+122 %
Bounce Rate60 %42 %-18 %
  • The campaign drove significant increases in both traffic and engagement, translating directly into more sales.
  • Improvements in time spent on site and bounce rate suggest better audience targeting and content relevance.
  • The higher conversion rate and AOV underscore the effectiveness of targeted ads and messaging.
MetricPre-CampaignPost-CampaignChange
Webstie Traffic1,200 visitors4,800 visitors+300 %
Average Time on Site1:303:20+122 %
Bounce Rate60 %42 %-18 %
  • The campaign drove significant increases in both traffic and engagement, translating directly into more sales.
  • Improvements in time spent on site and bounce rate suggest better audience targeting and content relevance.
  • The higher conversion rate and AOV underscore the effectiveness of targeted ads and messaging.

Vanliga frågor

Vad är marketing automation?

Marketing automation är en metod där du använder mjukvara för att automatisera och optimera återkommande utskick av meddelanden och kampanjer. Det hjälper företag att effektivisera kommunikationen med kunder och mot prospects.

Vad gör en marketing autmation specialist?

En marketing automation specialist ansvarar för att planera, implementera och optimera ditt företags automatiserade kommunikationsflöden.  Ofta arbetar byrån eller personen i plattformar som t.ex. Mailchimp, Klavio, Hubspot, Voyado eller liknande. Rollen innefattar bland annat att segmentera kundlistor, skapa e-postkampanjer, analysera kundbeteenden och justera innehållet i utskicken för att öka effektiviteten och konverteringsgraden din marketing automation strategi. Här kommer Comdeva in i bilden och vi kan hjälpa dig såväl med strategi som operativt arbete runt din Marketing Automation plattform.

5 tips för bättre marketing automation?

Vill du vässa en redan befintlig Marketing Automation strategi. Här kommer 5 snabba råd till dig:

  1. Börja alltid med att kontrollera din data. Hög kvalitet på din kunddatabas är grunden till allt. Utan det spelar det ingen roll hur bra dina budskap är. 
  2. Sätt upp tydliga mål och definiera KPIer. Vad vill du fått ut av din Marketing Automation strategi och hur ska du mäta när du väl har startat upp. Ett par tänkbara KPIer är räckvidd, öppningsfrekvens, CTR (Click Through Rate) och konverteringsgrad – Men det viktigaste är att du själv har funderat ut vad du vill mäta och vad som är din viktigaste målsättning med marketing automation. 
Hur sätter man upp en marketing automation lösning?

Om du har bestämt dig för att titta närmare på marketing automation och vill gå vidare med en driftsättning så behöver du ta dig igenom ett projekt som innefattar följande steg: 

  1. Steg ett är att du definierar målbilden med projektet. Vad skall Ni uppnå med Ert MA system och vad finns det för övergripande input i projektet.
  2. Därefter behöver Ni ta fram en kravspecifikation som grundar sig i Er organisations krav och hur Er kundresa ser ut. Och vad är en konvertering för Er? Handlar det om att få in leads eller ska Ni sälja något via Er ehandel eller är målet något annat? Ju tydligare det blir desto enklare får Ni att kravställa i en upphandlingsprocess.
  3. Sätt upp en detaljerad projektplan med tydliga milstolpar (t.ex. systeminstallation, datamigrering, testning, lansering).
  4. Skapa nödvändiga integrationer (CRM, webbplats, e-postleverantör, sociala medier, e-commerce, etc.) för att säkerställa ett sömlöst dataflöde.
  5. Bygg de första automatiserade flödena (t.ex. välkomstmejl, lead nurturing, kundvårdsflöden) för olika segment.
  6. Testa noggrant alla flöden, formulär, utskick och integrationer, om data överförs till CRM som förväntat).
  7. Till sist, när allt är testat och uppsatt korrekt – Glöm inte att definiera roller i organisationen och vem som ansvarar för vad. Det är nu arbetet börjar och då gäller det att avsätta tillräckligt med tid och resurser annars är risken att det bara blir ytterligare en plattform som inte nyttjas.

Lycka till 🙂 Och behöver du hjälp i ditt marketing automation projekt så kontakta gärna oss på Comdeva!

Vill du komma igång med epostmarknadsföring?
 Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Jag är intresserad!

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att komma igång.