Share of Voice och Share of Search som utgångspunkt för din tillväxtresa

Vill du förstå din position i förhållande till dina konkurrenter? I så fall ska du titta närmare på Share of Voice som mäter ditt mediala utrymme för ditt varumärke och Share of Search som omfattar de organiska sökningarna på ditt varumärke vara intressant för dig.

Förstå din position inför en digital tillväxtresa.

När du vill göra en tillväxtresa med ditt företag, generera fler leads eller sälja mer via din e-handel så är det viktigt att du förstår din marknadsposition i förhållande till dina konkurrenter just nu och vad din trend är. Växer eller krymper din synlighet just nu? I det arbetet kan det vara av intresse att titta närmare på

  • Share of Voice – Som är ditt sammanlagda mediala utrymme för ditt varumärke i alla kanaler.
  • Share of search – Ditt utrymme för ditt varumärke i organiska sökningar.
RobinoAnderas

Vilka verktyg kan du använda dig av i ditt arbete med Share of Voice?

En av de mest effektiva metoderna för att ta reda på din SOV är att analysera din närvaro på sociala medier. Genom att använda verktyg som t.ex. BuzzSumo (sociala medier), Mention (sociala media) eller MyTelescope (samlar data från en mängd källor) kan du se hur mycket uppmärksamhet ditt varumärke får på sociala medier och i andra kanaler i jämförelse med dina konkurrenter. 

Hur kan du ta reda på din Share of Search?

Share of Search är mer fokuserat på din organiska trafik eller organiska sökningar på ditt varumärke. Om du vill jämföra din organiska separat från en total varumärkesposition kan detta vara intressant. Här kan du då använda verktyg som till exempel MyTelescope, SEMRush eller Ahrefs som alla har inbyggda funktioner för detta.

Kundundersökningar

En tredje metod för att ta reda på din SOV är att genomföra kundundersökningar. Genom att fråga kunderna om deras uppfattning om ditt varumärke i jämförelse med dina konkurrenter kan du få en tydligare bild av din SOV.

Du kan också använda denna information för att se vad du behöver förbättra och göra ändringar i din marknadsföringsstrategi för att öka din SOV. Med verktyg som SurveyMonkey, Ahaslides eller Survs kan du skapa undersökningar själv där du kan utvärdera ditt företags position i förhållande till konkurrenter som du själv lägger in i verktygen.

Slutsats och sammanfattning

När du ska göra en tillväxtresa är det viktigt att du förstår din startposition i förhållande till dina konkurrenter. Ett sätt att skapa en bild av det är att använda verktyg för att definiera din share of market, din share of voice och din share of search.

Dela inlägget

Vill du veta mer?
 Hör av dig till oss!

Relaterade inlägg

Från och med den 28 juni 2025 gäller ett nytt tillgänglighetsdirektiv i eus medlemsländer. Det innebär att alla webbplatser och appar måste vara visuellt tillgängliga och fungera med verktyg som skärmläsare, samt andra stöd för personer med syn- eller rörelsehinder. Direktivet visar vilka företag som berörs, medan WCAG 2.1 (Web content accessibility act) förklarar hur digitala tjänster ska anpassas.

Att fokusera på hållbar tillväxt snarare än snabb expansion kan leda till långvarig framgång för företag. Att driva och växa ett småföretag kommer med sina egna unika utmaningar och tillväxthinder. Trots den entusiasm och kreativitet som driver många entreprenörer, stöter småföretag ofta på tillväxtutmaningar som kan stå i vägen för deras framgång. Det är viktigt att identifiera och övervinna dessa utmaningar på ett hållbart sätt för att vinna på lång sikt.

Kontakta oss