comdevas logotyp
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Svenskarna och internet 2023- Värdefulla insikter för att navigera i den digitala eran

Svenskarna och internet 2023


Med tanke på svenskarnas avvisande attityd mot riktad nätreklam och det faktum att shopping inte är en huvuddrivkraft för användningen av sociala medier, där många istället söker underhållning, blir det viktigt för företagsledare att utforma strategier som är skräddarsydda för målgruppen.

85% av alla internetanvändare använder sociala medier

Nästan hela Sverige använder internet och 85% av dessa använder någon social media varje dag. I takt med att användandet ökar, ökar också kritiken mot riktad reklam baserad på deras surfvanor, men samtidigt är de ganska okej med att polisen tar en titt privata konversationer om det finns misstanke om brott. Det här visar att du som företagsledare behöver fundera på hur du hanterar kunddata och personlig integritet i din digitala strategi​​. Därför är det extra viktigt att uppdatera sättet som data hanteras, lagras och spåras. Användaren måste ha möjlighet att stänga av och på spårning. Vi hjälper gärna till med din integritets-och cookiepolicy och ser till att GDPR följs.

TikTok växer mest men YouTube är mest populär

När det gäller sociala medier så är TikTok det nya stora, särskilt bland ungdomar. YouTube är störst bland män, Instagram bland kvinnor och Facebook för pensionärer. Detta är något att fundera över i din marknadsföringsstrategi. Men se upp för näthatet; många tvekar att uttrycka sig online på grund av rädsla för hatfulla kommentarer. Det kan påverka hur ditt företag interagerar med kunder och följare​​.

Unga bäst på att ta ställning i hållbarhetsfrågan

Och så har vi hållbarhetsbiten. Många svenskar ser digitalisering som en positiv kraft för miljön. Det här öppnar upp för möjligheter att använda digital teknik för att göra ditt företag mer hållbart​​. Miljövinster med digitaliseringen är bland annat minskad pappersförbrukning och ökad kontroll på exempelvis energiförbrukning. Men svenskar behöver bli bättre på att återvinna hårdvaran så där ser vi stor förbättringspotential.

Comdevas fem konkreta åtgärder att överväga:

Utveckla kreativa kampanjer:
Satsa på kreativa och unika kampanjer. Svenskar uppskattar ofta nytänkande och originella idéer, så se till att dina annonser sticker ut och fångar uppmärksamhet.

Transparens och äkthet:
Satsa på transparens och äkthet i annonser för att se till att dina annonser kommunicerar tydligt och ärligt om ditt varumärke och produkter.

Skapa delbart innehåll:
Användarvänliga, roliga och delningsvänliga kampanjer kan få en bredare räckvidd genom användargenererat innehåll (ugc).

Personligt anpassade annonser:
Undvik överdrivet riktad reklam men överväg att använda personlig anpassning baserat på användarens intressen. Tillhandahåll relevant innehåll som kan fånga deras uppmärksamhet.

Engagemang och Interaktion:
Skapa annonser som uppmuntrar till interaktion. Frågeställningar, omröstningar eller tävlingar kan öka engagemanget och ge användarna anledning att vara involverade med varumärket på ett underhållande sätt.

Genom att förstå och anpassa sig efter svenskarnas preferenser kan företagsledare skapa marknadsföring som inte bara når sin målgrupp utan också är i linje med det svenska användarbeteendet på sociala medier.

Läs mer om hur vi jobbar med detta här

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relaterade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner  När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Sitter ni precis som vi mitt i budgetarbetet inför 2024? Då har vi

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Kontakta oss