Leadsgenerering
Ett lead betyder i försäljningstermer en potentiell kund. Man brukar prata om varma och kalla leads där ett varmt lead har hög potential och kalla leads har något lägre potential.
Generera leads med digital marknadsföring
Att generera leads genom digital marknadsföring är ett mycket effektivt sätt att driva potentiella kunder in till din verksamhet genom olika digitala kanaler och formulär. Följande är exempel på hur du kan generera leads online.
- Formulär på hemsida
- Annons på Facebook med formulär
- Annons på Linkedin med formulär
- Google Ads sökannons med tillägget leads-formulär
Ett lead generat genom någon av det här helt klart ett varmt lead eller ett aktivt lead som det även kallas. Någon har aktivt fyllt sina kontaktuppgifter och bett att bli kontaktad angående de produkter eller tjänster som företaget säljer.
Hur fungerar leadsgenerering i annonsering?
En annons med ett leadsformulär på Facebook fungerar precis som vanliga annonser. De skapas i Facebooks Business Manager-konto med bild och text, och exponeras mot den valda målgruppen. Exempel på copy i en leadsannons kan vara “Vill du veta mer om våra tjänster? Fyll i formuläret i länken så kontaktar vi dig inom kort” eller “ Vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev? Fyll i dina uppgifter här.”
Det som är så effektivt med leadsgenerering via annonser är att vi kan sortera ut den målgruppen vi vill nå och fyller en användare i sina uppgifter så är det helt klart en intresserad och potentiell kund.
Generera leads via hemsida
Att driva och generera leads genom ett formulär på en hemsida är ett annat effektivt sätt att nå fler potentiella kunder. Här kan man utforma formulären precis som man vill och du kan på olika sätt driva trafik till sidan för att få in fler potentiella leads.
Generera leads med linkedIn
Att nå B2B-kunder på nätet kan vara knepigt. Generera leads genom sociala medier är ett bra alternativ. Ett forum som flitigt används för att marknadsföra sig inom B2B är LinkedIn. Här kan du skapa leadsannonser och rikta dig till personer med specifika jobbtitlar som inköpare eller IT-ansvarig. LinkedIn är därför en effektiv plattform att generera leads mot en strikt professionell marknad.
Olika typer av leads
Att generera leads kan ha flera olika syften även om målet är att få fler kunder till sin verksamhet. Nedan är några olika exempel på målsättningar med en leadskampanj.
- Fler prenumeranter till nyhetsbrev
- Anmäla sig till en kurs eller webinar
- Begära offerter
- Boka ett möte eller telefonsamtal
- Begära information om produkt eller tjänst
Genrerera leads - hur ser processen ut?
Att generera leads kan ha fler olika syften även om huvudsyftet oftast är försäljning. Processen ser därför olika ut men ett exempel gå till så här:
- Skapa en leadskampanj i Facebook och sätt upp annonser med formulär där man marknadsför sina konsulttjänster.
- Formulären fylls i av mottagare som exponerats för annonserna.
- Personuppgifterna lagras i Facebooks business manager verktyg eller direkt i CRM system kopplat till verktyget.
- En säljare går igenom listan med leads från formulären och kontaktar alla personer och bokar in möte eller samtal.
Nu när du vet lite mer om hur du kan generera leads. Kontakta oss på Comdeva, gärna genom ett formulär (!) så hör vi av oss till dig och bokar ett möte där vi kan diskutera vidare hur vi skulle kunna hjälpa er generera fler leads till er verksamhet.