Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Vill du slå igenom bruset? Gör det bäst med resultatinriktad SEO & UX

Annonseringskostnader ökar ständigt och annonserna tar mer plats hos publicister och i sociala medier vilket gör det svårare och mer kostsamt att nå ut i bruset. Ett effektivt sätt att nå dina kunder är genom en resultatinriktad SEO-strategi på er hemsida. Genom organiska sökresultat hittar besökarna till din hemsida utan en annonseringskostnad.

Kom igång med SEO:n

Driver du en e-handel idag krävs det en gedigen SEO-insats för att få tillväxt. 

Att göra en resultatinriktad SEO-insats innebär att vi sätter upp diverse mål med ditt SEO-projekt. Det kan vara allt från antal besökare per månad till snittiden per besök på hemsidan eller konverteringsgraden på genomförda köp. Vi lägger fokus på den önskade tillväxten och strävar efter att nå den på ett kostnadseffektivt sätt.

Ett visst förbättrat resultat kan delvis uppnås genom att anpassa dina sidors titlar och metabeskrivningar. Det här är texterna som syns i den så kallade SERP(Search Engine Result Page), alltså den sökresultatsida du hamnar på efter du skrivit in ett sökord i sökmotorn och tryckt på enter. Men vill man ranka högt på Googles sökresultat så krävs en större insats över en lång period, kontinuitet är viktigt. För att göra en komplett audit av en e-handel eller hemsida behöver man se över alla tekniska bitar och då krävs SEO-verktyg såsom Ahrefs, Screaming Frog och Google Search Console. 

Googles sökspindlar letar efter unikt innehåll

Google har så kallade sökspindlar som hela tiden automatiskt scannar av nätet och läser av,  eller indexerar din sajt som det kallas på SEO-språk. Dessa sökspindlars uppgift är att ta reda på vad din sajt innehåller och dess struktur. Syftet är att förse oss med så relevanta sökresultat som möjligt. Sökspindlar letar också efter unikt innehåll. En bra grundregel när du skapar content för din sida är därför att varje sida skall innehålla just unikt innehåll. Unikt för din sajt men även för hela internet. 

SEO och UX går hand i hand

Har du kommit så långt i din sökmotoroptimering att alla tekniska bitar och all SEO-anpassat content är på plats så är nästa steg att se över hemsidans UX, dvs användarvänlighet. Oavsett hur bra din SEO är så kan Googles ranking försämras om sidan är svårnavigerad eller innehåller irrelevant information. Varje gång en besökare hittar till din sajt och sedan lämnar den direkt så räknas det som en avvisning. Har besökarna lågt engagemang och snabbt lämnar din sajt så får du en hög avvisningsfrekvens och detta kan påverka din ranking på Google. UX står för User Experience, på svenska användarupplevelse och innebär som det låter, hur användaren upplever sidans utseende och användbarhet. Vi på Comdeva har UX-Designers med gedigen erfarenhet redo att ta sig an erat projekt.

Hur snabb är din sajt?

En annan viktig aspekt inom SEO är inläsningshastighet av en hemsida. Detta går att mäta med olika verktyg som tex. Google Page Speed Insight. En hemsida med snabb inläsning rankar ofta högre på Google. Det finns flera faktorer som påverkar inläsningshastigheten. Följande punkter är viktiga att se över;

  • Bildfilernas storlek. Att fixa alltför tunga bildfiler gör man genom att komprimera dem. Använder du WordPress finns exempelvis plugins för att åtgärda detta, oftast räcker dock inte detta utan bilderna behöver minskas ned även manuellt.
  • Serverns responstid. Har din server en lång svarstid så kan detta påverka hastigheten. Det kan åtgärdas genom att köpa en snabbare tjänst av det företag som hostar er hemsida alternativt flytta hemsidan till en annan leverantör. Vi erbjuder en snabb och säker driftmiljö för din e-handel eller hemsida.
  • Hur mycket kod sidorna innehåller. Många CMS-sytem genererar mycket kod genom bla. Olika teman, tillägg och widgetar som kan göra hemsidan tung att ladda. Att smala ner sidans kod kräver att någon med kompetens inom området ser över din sajt och tar bort onödig och överflödig kod. 

Vill du att vårt team tar en titt på din sajt och ser över vilka SEO anpassningar som kan var lämpliga att implementera? Varför inte boka in en digital workshop?

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relaterade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Mer än bara insikter

Prenumerera på vårt tillväxtbrev! 

Vi bjuder på spaningar inom marknadsföring och digital affärsutveckling, kundcase och en inblick i livet på Comdeva.

Kontakta oss