Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

10 snabba tankar om digital tillväxt

Vi är ödmjuka och stolta över möjligheten att vara en del av något så viktigt som våra kunders tillväxtresor. Vi vet att bakom alla beslut ligger hårt arbete, drömmar, visioner och mål för ägare, VD och ledningsgrupp.

Introduktion

När man diskuterar tillväxtstrategi och utvärderar möjligheter och risker dyker det ofta upp många frågor. Det är många val ska göras, affärerna är inte alltid tydliga, konkurrenterna är många och kunderna snabbrörligare än någonsin.

Tillvaxt

Vår erfarenhet är att det i ett sådant läge är avgörande att ha en metod att hålla sig till och luta sig mot. Är det något vi lärt oss genom alla möten med kunder och tillväxtresor som vi fått vara en del av, är det just att arbeta metodiskt, systematiskt och datadrivet.

Går du själv i tillväxt-tankar? Ska du utforska nya områden och marknader? Då kan det vara viktigt att reflektera över hur du ökar dina chanser att lyckas. Dessa 10 frågeställningar du kan ta med dig och diskutera i ledningsrummet eller med dina närmaste kollegor när ni resonerar kring tillväxt.

10 tankar om tillväxt

  1. Vilka är vi?
    Vad står vårt varumärke för? Det enklaste och mest logiska stället att börja är med oss själva. Hur ser vårt nuläge ut? Vilka är våra styrkor, svagheter, möjligheter och hot? Det kan tyckas vara en uttjatad modell, men den funkar.
  2. Mål och visioner?
    Innan vi kan börja växa måste det definieras vad vi vill uppnå och vart vi vill ta företaget. Att ha en tydlig vision och målsättning är viktigt för att kunna rikta energi och resurser åt rätt håll.
  3. Koll på kunder och marknad?
    För att växa måste vi ha en klar bild av vår målgrupp, att i detalj förstå vilka de är, hur de beter sig och på vilken marknad de finns. Det är också viktigt att förstå vilka grupper som inte är vår målgrupp för att våra budskap ska bli tydligare. Våga välj bort! Ju mer “kundskap” vi skaffar oss, desto enklare kommer tillväxtresan att bli.
  4. Konkurrenter
    Kartlägg konkurrenter. Det finns inget som är så bra som att på riktigt ha koll på dem vi tävlar mot. Vilka är deras styrkor och svagheter? Hur uttrycker de sig, vilka saker lyfter de fram och framför allt vad pratar de inte om? Här brukar det alltid finnas spännande luckor.
  5. Skapa en differentierad positionering!
    En differentierad positionering gör det möjligt för oss att sticka ut från konkurrenterna. Att definiera vad som gör just vårt företag unikt. Att verkligen förstå kundernas pain points och lösa dem på ett unikt sätt för att sedan använda kunskapen som en konkurrensfördel.
  6. Förbered en skalbar affärsmodell
    En skalbar affärsmodell gör det möjligt att växa utan att öka kostnaderna i samma takt. Det är viktigt att identifiera vilka delar av affärsmodellen som kan skalas upp och i vilken ordning det ska ske när vi växer. Många tillväxtbolag missar detta och går på pumpen för att de växer för snabbt.
  7. Mät åt rätt håll
    Data är en viktig del av att driva ett framgångsrikt företag och för att förstå kundbeteenden. Kundinsikter är drivmedlet till att bli ännu vassare. Detta kan tyckas som att sparka in en öppen dörr, men många gånger genomarbetas just mätningen av rörelsen i ett företags utveckling, inte fullt ut.
  8. Verksamhetsoptimering
    Längs vägen, när ni får upp volym, börja arbeta med verksamhetsoptimering, jaga sätt att få ner kostnader i processer. Det är här ni hittar sätt att få fram fina resultat på sista raden, något som i sin tur stärker din förmåga att arbeta långsiktigt.
  9. Partnerskap
    Ensam är inte alltid stark. Identifiera befintliga och potentiella partnerskap som genom givande samarbeten kan få er att nå ut till nya marknader. Starka partnerskap kommer att hjälpa er längs vägen mot att nå era tillväxtmål och kan bli språngbrädan till nya affärsmöjligheter.
  10. Kundupplevelse
    En positiv kundupplevelse leder till lojala kunder och ökade intäkter men framförallt säkrar det en upprätthållning av priser och på så sätt också skapas lönsamhet. I dagens brus är kärleken till varumärket allt! Så hur ska just NI skapa det?

Glad påsk och lycka till med tillväxten!

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relaterade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Mer än bara insikter

Prenumerera på vårt tillväxtbrev! 

Vi bjuder på spaningar inom marknadsföring och digital affärsutveckling, kundcase och en inblick i livet på Comdeva.

Kontakta oss