Att få in besökare på sin hemsida är toppen, men elda inte för kråkorna. Se till att dina besökare gör det du vill att de ska göra. Konvertera dina besökare till kunder!
”72% av besökare vill inte ta ett köpbeslut utan att ha läst kundrecensioner.”
Nuläge
Utifrån ditt nuläge identifierar vi områden att förbättra med hjälp av verktyg som Hotjar och Google Analytics.
Hypotes
Vi föreslår förbättringar som vi tror ger effekt och så genomför vi A/B tester för att utvärdera hypoteser.
Produktion
I de fall A/B tester faller ut positivt så skapas nya sidor, nytt innehåll, nya erbjudanden eller andra förändringar på Er sajt.
A/B-testning
Data samlas kontinuerligt och successivt så bygger du en mer och mer tillförlitlig källa över hur dina kunders köpresa ser ut.
Utvärdering
Tillsammans går vi regelbundet igenom utfallet av enskilda tester och den övergripande bilden och så föreslår vi nya förändringar som kan öka konverteringar.
A/B-testning
Testning av hypoteser för ökad konvertering i alla kanaler och plattformar.
Figma
Design av utseende, flöden och användarupplevelse på hemsida och e-handel.
Google Analytics 4
Insamling av trafikdata från hemsida och analys av kundresa.
Hotjar
Kartläggning av besökare med videoinspelning och analys av scroll och klick.
LITEN
I detta paket ingår:
Liten analys
Åtgärdslista
I detta paket ingår:
Mellan analys
Åtgärdslista
ANPASSAT
Analys anpassad efter dina önskemål och behov. Kontakta oss för att se vad vi kan göra för dig.
Metric | Pre-Campaign | Post-Campaign | Change |
---|---|---|---|
Webstie Traffic | 1,200 visitors | 4,800 visitors | +300 % |
Average Time on Site | 1:30 | 3:20 | +122 % |
Bounce Rate | 60 % | 42 % | -18 % |
Metric | Pre-Campaign | Post-Campaign | Change |
---|---|---|---|
Webstie Traffic | 1,200 visitors | 4,800 visitors | +300 % |
Average Time on Site | 1:30 | 3:20 | +122 % |
Bounce Rate | 60 % | 42 % | -18 % |
Metric | Pre-Campaign | Post-Campaign | Change |
---|---|---|---|
Webstie Traffic | 1,200 visitors | 4,800 visitors | +300 % |
Average Time on Site | 1:30 | 3:20 | +122 % |
Bounce Rate | 60 % | 42 % | -18 % |
En konvertering innebär att en besökare gör något på webbplatsen som du vill att den ska göra. Oftast ett köp i en e-handel eller kontakt via formulär, telefon eller mail.
Konverteringsoptimering är arbetet med att öka andelen konverteringar på din webbplats utifrån antal besökare.
Till exempel att gå från att 3 av 100 fyller i ett formulär till att 5 av 100 gör det.
Du kan öka antalet konverteringar genom att få in fler besökare, men här arbetar vi med att samma antal besökare ska ge mer resultat.
UX är en förkortning för user experience, alltså användarupplevelse. Genomtänkt UX är en mycket viktigt faktor för att lyckas ge din hemsida rätt förutsättningar för att servera besökarna rätt information, och leda dem mot en konvertering.
Det korta svaret är: alltid! Förutsatt att du har besökare på din hemsida.
Konverteringsoptimering gör mer nytta ju lägre konverteringsgrad du har i ditt utgångsläge. Om till exempel en av tusen besökare kontaktar dig så har du en enorm förbättringspotential.
Genom ett pragmatiskt och systematiskt arbetssätt med hypotes, förändring, test och utvärdering kan vi åstadkomma stora förbättringar på din hemsida.
Vi vågar lova att konverteringsoptimering fungerar. Frågan är hur stor positiv förändring vi kan uppnå.
Det beror helt och hållet på bransch, produkt och målgrupp.
Generellt (med ”vanlig” leadsgenerering och e-handel) kan man säga att en konverteringsgrad på 2-5% som är bra.
För vissa branscher är det fantastiskt att bara få en förfrågan om året om de potentiella affärerna är stora, därför är det svårt att säga en generell siffra, det är helt och hållet upp till din situation.
Konverteringsoptimering kan appliceras i nästan alla kanaler där ditt företag är aktiv. Du kan till exempel testa olika rubrik i nyhetsbrev för att fler ska öppna dem.
Sidor
Enköpings kontoret
Telefonnummer:
Adress:
Gustav Dahléns gata 9A, 749 47 Enköping
Stockholms kontoret
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att komma igång.