comdevas logotyp
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Digital strategi del 1 – baskunskaperna som är måsten

Att kunna skala upp en digital affär handlar till stor del om att ha en strategi som du arbetar med långsiktigt. Vill du nå resultat så handlar det även om att våga prova nya vägar och testa sig fram.

Digital aktivitet som skapar lönsamhet

I den här bloggserien ska vi guida dig till grunderna och bjuda på fördjupningarna som gör dig till en expert på just ditt företags digitala strategi.

blogginlägg-1-2

Först ut är de fem grundstenarna i en digital strategi som hjälper dig att besvara frågorna:

  • Hur sätter du målbilden?
  • Vem är kunden?
  • När ska du nå kunden?
  • Hur ska du marknadsföra?
  • I vilka digitala kanaler når du din kund?

Bygg din digitala strategi i 5 steg

1. Klargör syftet. Att ha en digital närvaro som inte bara handlar om en hemsida med kontaktuppgifter är ett måste för alla idag. Men vad är målet med din digitala marknadsföring? Är det att hitta nya kunder, sälja produkter på en ny marknad eller tydliggöra varför du är en bra partner? Självklart kan man ha många syften med sin digitala strategi  men att befästa varför du gör din digitala resa blir ramverket för hela strategin.

2. Kartlägg ditt utgångsläge. När du vet var du skall så är det också viktigt att du vet var du står. Skapa en tydlig bild av din position idag i förhållande till dina konkurrenter. Hur uppträder du idag på nätet och i olika digitala kanaler? Hur uppträder dina konkurrenter. Genom att förstå din position och din målbild så kan du enklare definiera din att göra lista som tar dig närmare ditt mål.

3. Kartlägg målgrupp. Hur väl du känner er målgrupp kommer resultera i hur träffsäker du blir med er digitala marknadsföring. Var grundliga i analysen om hur din kundgrupp ser ut idag. Vilka är det som köper din produkt? Köper de ofta eller sällan? Ju mer detaljerat du känner din målgrupp, ju mer effektiv kommer din digitala marknadsföring att bli.

4. Bjud på din kunskap. När du kartlagt din målgrupp kommer du också tydligt se vilken typ av marknadsföring och kommunikation målgruppen attraheras av. Grundregeln för all content du skapar för  dina kunder är generositet. Så tänk på vilken typ av kunskap som behövs för att göra kunden till en bättre kund. Att vara generös med sin expertis skapar inte bara trovärdighet för dig som leverantör och producent, utan också lojalitet hos målgruppen.

5. Planlägg för content. Att ge sig ut på en digital resa handlar om att prioritera marknadsföring. I dag ställer både sökmotorer och kunder höga krav och publicerar man content måste det både vara relevant och unikt för att ge effekt. Skapa en tydlig strategi för ditt content och dina publiceringar i bloggar och inlägg i sociala medier. Unikt och genomarbetat innehåll kommer att belöna dig, både i sökmotorer och av din målgrupp.

Inledningsvis är det bättre att du skapar färre publiceringar där du försäkrar dig om att det du publicerar stärker både din affär och ditt varumärke. 

6. Strategi för kanaler. Har du möjlighet är det klokt att pröva sig fram i kanalval, både med organiska och betalda publiceringar. Oavsett vilken digital kanal du väljer kräver all publicering av content god förkunskap om både sökord och hur algoritmerna belönar innehåll.

Namnlös design (5)

Med rätt innehåll och rätt sökord kan du snabbt få organisk effekt som kan leda fram till nya kunder och nya avslut. När du köper annonsering av ditt innehåll blir möjligheterna oändliga för att attrahera just din kund, på din ort och med ett behov av det du erbjuder eller säljer.

Nästa inlägg: Digital strategi del 2 – fördjupningarna som avgör

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relaterade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner  När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Hela rapporten finns att läsa här Först och främst, att bygga ett starkt

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Kontakta oss