comdevas logotyp
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Digital strategi del 2 – fördjupningarna som lyfter

Att kunna skala upp en digital affär handlar till stor del om att ha en strategi som du arbetar med långsiktigt. Vill du nå resultat så handlar det även om att våga prova nya vägar och testa sig fram.

Steg-för-steg för att hitta rätt strategi

1. Kartlägg målgruppen i detalj
Att kunna prickskjuta med digital marknadsföring är ett ovärderligt vapen, och det gör du bäst om du känner din målgrupp väl. För att lära känna målgruppen bättre kan du göra en kartläggning där du synliggör målgruppens drivkrafter och behov. Kartläggningen kan göras både kvantitativt genom kundundersökningar, och kvalitativt genom intervjuer med kunder.

Kanske har du en kund du kan intervjua som kan avslöja vad som krävs för att kunderna ska fatta intresse för dina tjänster eller produkter? Vad söker kunden för lösningar just nu? Vilka digitala kanaler rör sig kunden i? Ta reda på vad som gör din kunds vardag enklare. Ju mer detaljerad din kartläggning är av målgruppen desto större chans att du kan skapa en relation.

2. Avgörande att attrahera sökmotorerna
Att ha en väl fungerande och uppdaterad webbplats är grunden för din digitala strategi. Men din webbplats är inte bara ett skyltfönster utan det viktigaste sälj- och marknadsföringsverktyget du har.

Därför behöver du inte bara säkerställa att hemsidan har hög användarvänlighet och manifesterar varumärke genom design och innehåll, webbplatsen måste också optimeras med rätt sökord för att sökmotorerna ska hitta ditt företag. Hittar inte sökmotorerna ditt företag hittar inte heller dina kunder dig. En väl sökordsoptimerad webbplats kommer att driva ny organisk trafik som kan skapa nya affärer.

3. Unikt innehåll belönas
Innehåll blir bara viktigare och viktigare för att lyckas i den digitala världen. Ju mer unikt och nytt innehåll du producerar, desto större är möjligheten att du belönas med mer organisk trafik. Prickar du rätt med ditt innehåll kommer du att få engagemang för det som publiceras.

Enkelt förklarat kan man säga att ditt content ska grunda sig idémässigt i ämnen som ditt företag är trovärdiga inom. Sedan vinklas och utformas innehållet så att det rimmar med vad din målgrupp attraheras av.

Har du till exempel en blogg är det smart att göra en tydlig publiceringsplan. Med en publiceringsplan skapar du den viktiga kontinuiteten och du kan enklare överblicka att du publicerar rätt innehåll som följer din digitala strategi.

Tänk på att alltid vara varumärkestrogen och uppdaterad om vad konkurrenterna gör. Ett tips är att våga vara inspirerande, kreativ och modig i texter, videos och bilder.

Blogg header

4. Använd rätt kanaler
Börja med att researcha fram i vilka kanaler din bransch och dina konkurrenter finns. Kanske har din målgruppsanalys avslöjat vilka kanaler dina kunder finns i? Låt också kanalvalet till en början styras av i vilka kanaler du känner dig bekväm att jobba i och behärskar. Även här är det klokt att göra en publiceringsplan så att du jobbar konsekvent med både vilken typ av innehåll ni publicerar och när.

Konsekventa publiceringar kommer att vänja dina följare vad du bidrar med på Instagram, Tik Tok eller LinkedIn. Digitalt framgångsrika företag har en tydlig strategi för sin närvaro i sociala medier och jobbar konsekvent både med att bygga varumärke och driva följarna till hemsidan för att kunna sälja tjänster eller produkter.

I dag är det utmanande att nå stor räckvidd i sociala medier utan att betala för det. Däremot kan du på organisk väg stärka både engagemang och community med din närvaro i sociala medier, vilket kommer leda till nya affärer.

5. Analys, och analys igen
Att göra analyser av hur väl dina digitala insatser fungerar i din målgrupp är avgörande, och ovärderligt om du betalar för annonsering. Genom dina analyser kommer du lära dig vilket innehåll och vilken annonsering som leder till engagemang och affär. Du kommer också att förstå hur du fortsätter att utveckla din digitala strategi för att fortsätta växa i nya målgrupper.

Det finns mängder av verktyg för analys, vi på Comdeva sätter alltid upp Google Analytics med spårning på specifika mål och händelser. Det gör att vi bland annat kan analysera vilken trafikkanal som genererar mest köp eller leads via formulär. Med hjälp av den datan kan vi till exempel fokusera på rätt kanaler för att driva in ännu fler relevanta besökare.

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relaterade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner  När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Hela rapporten finns att läsa här Först och främst, att bygga ett starkt

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Kontakta oss