De flesta köp och den största trafiken idag sker i mobila enheter och en stor andel använder iPhone, i synnerhet i Sverige. Apple lanserar något som kallas ATT som står för App Track Transparency vilket på svenska betyder appspårnings-transparens. Syftet med den här lanseringen är att användaren ska vara mer medveten om vad apparna samlar in för data och att de ska ha större möjlighet att påverka detta.
Den första konkreta förändringen som användare märker av är att de kommer få upp en fråga varje gång de installerar en app som exempelvis Facebook-appen. Frågan kommer vara om du vill tillåta att appen samlar in data i marknadsföringssyfte. Sannolikt väljer många att inte låta appen samla in data.
Det här är den stora förändringen för marknadsförare. Än så länge är det lite oklart exakt vilka förändringar som kommer att ske i bakgrunden. Uppdateringen 14.5.1 släpptes den 3:e maj.
Varför ska användarna låta appar spåra?
Fördelen användarna kan ha av att låta apparna spåra deras data är att de får fler relevanta annonser som de är genuint intresserade av. Det här är något som de användare som väljer bort appspårning antagligen kommer erfara eftersom de i slutändan inte kommer få upp färre annonser utan bara mindre relevanta.
Vad innebär det här för mig oss som marknadsför på Facebook?
Många företag är beroende av eller använder flitigt annonsering på Facebook. Det som IOS 14 kommer påverka är framförallt insamlingen av tredjeparts data.
När en användare är inloggad på Facebook och sedan besöker olika sajter på olika enheter så samlar Facebook in den datan för att sedan använda i marknadsföringssyfte. Det IOS 14 kommer göra är att stoppa eller begränsa den här möjligheten vilket kommer medföra att framförallt det som kallas retargeting begränsas. Retargeting innebär att man marknadsför sig mot en målgrupp, personer som visat intresse för en sajt genom att exempelvis lägga en vara i kundvagnen eller helt enkel besökt sajten med hjälp av insamlad tredjeparts data.
Förstapartsdata
Det som marknadsförare kan göra är bla. Att marknadsföra sig med hjälp av Facebooks förstaparts data . Det innebär att du kan använda retargeting på personer som engagerat sig på olika sätt i Facebooks plattformar. Det kan vara att de följer en Facebook sida, gillat ett inlägg eller annons. Ett annat sätt att behandla förstaparts data är att ladda upp en e-postadresslista i Facebooks Business Manager och nå målgruppen med annonser på Facebook och Instagram den vägen.
Rapportering
Det här kommer också att påverka rapporteringen för annonsörer. Det som normalt sker nästan omgående i spårning kan ta upp till 3 dagar att registreras. Det gör att det blir svårare för annonsörer att ta snabba beslut för att effektivisera annonseringen.
Exakt vad och hur mycket IOS14 kommer påverka marknadsföringen kommer vi få reda på allteftersom och Apple kommer sannolikt släppa fler uppdateringar av IOS14 framöver.