Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Kom igång med Amazon- våra 7 viktigaste tips

Funderar du på att börja sälja dina produkter på Amazon?

Globala marknadsplatser som Amazon kan vara en viktig och lönsam komponent i en digital tillväxtresa. Vi reder ut de viktigaste stegen i en satsning på Amazon i Europa (och Sverige).

Är Amazon rätt för dig?

  1. När är det strategiskt rätt att satsa på marknadsplatser som Amazon?

Marknadsplatser som Amazon, ebay, Alibaba m.fl tar en allt större plats som köpkanal. Eftersom kunderna finns där så behöver du också finnas där helt enkelt. Amazon och andra marknadsplatser kan också användas som din ”first mover” strategi innan du fått igång din egen e-handel ordentligt. Marknadsplatser som Amazon har högt förtroende hos konsumenterna.

  1. Undersök produktkategorin och konkurrenterna

Det viktigaste först är att du skapar dig en förståelse kring konkurrenterna till den produkt du vill sälja på Amazon. Gör du en noggrann förstudie så kan du vara mycket mer precis i urval av produkter i din portfölj och du kan sätta rätt pris direkt. Så hur gör du en konkurrentanalys på Amazon? Det finns säkert fler sätt men vi brukar göra så här.

  • Skapa en excelfil eller ett google dokument och i det dokumentet så lägger du in dina och konkurrenternas artiklar som konkurrerar med följande egenskaper:
    • Produkt titel (Innehållet)
    • Beskrivning (Innehållet) och bulletpoints struktur.
    • Egenskaper (Innehållet)
    • Betygsätt Bilder (Bra första bild och bra bilder på produktsidan=5 i betyg. Dålig bild på första sidan, inga bilder på produktsidan=1 i betyg).
    • Nyckelord (Vilka nyckelord finns)
    • Rating (Hur är artikeln betygsatt)
    • Pris (Vad kostar den). Var noga med inkl/exkl framt
  1. Skapa en genomtänkt produktstrategi för Amazon

Baserat på din målsättning och din konkurrentanalys så sjösätter du din Amazon strategi. Starta med de artiklar där du ser att du har bäst möjligheter att konkurrera. Tänk också på kostnaderna för Amazon. Har du redan idag dålig marginal i produkterna är det tveksamt om du orkar med de kostnader som medföljer på de flesta större marknadsplatser idag.

  1. Registrera dig på Seller Central och följ processen NOGA.

När du har bestämt dig för att köra igång och du har gjort din analys och hemläxa så är det bara sätta igång med registreringsprocessen. Det är inte särskilt svårt att registrera sig för försäljning på Amazon. Du bör dock vara beredd på att registreringsprocessen kan ta väldigt lång tid. Ska du sälja utomlands förbered alla dokument kring ditt företag, bankintyg osv på Engelska. Har du koll på allt detta så går det oftast smidigt. Det viktigaste är att ha tålamod och vara noga i processen.

  1. Bestäm om du ska använda FBA eller FBM

Du kan sälja på två sätt via Amazon. FBA (Fulfillment By Amazon) eller FBM (Fulfillment By Merchant). Respektive alternativ har sina fördelar och nackdelar så det finns inte något självklart svar på frågan om vilken väg du ska välja:

FBM Fungerar bäst när

  • Du vill ha bra och flexibel kontroll över processen
  • Du har en grym lager/logistikenhet idag – Kör vidare på den.
  • Du har snabb och effektiv logistik på plats.
  • Du har låg omsättningshastighet på ditt lager.

Använd FBA när

  • Du har lätta och små produkter
  • Det inte spelar någon roll om du tappar kontroll över processen
  • Du tror att Amazon kan hantera kundtjänst/support minst lika bra som du själv.
  • Du har ingen väloljad logistik på plats i det land där du ska sälja dina produkter.
  • Du vill kunna åtnjuta de fördelar som Amazon ger FBA partners jämfört med FBM
  • När du har snabbrörliga varor med hög omsättningshastighet
  1. Registrera och lägg upp dina produkter på rätt sätt

Det finns ett par viktiga guidelines när du ska börja sälja på Amazon och det är dags att lägga upp dina produkter:

  • Tänk på Titel och bild. Ska konsumenten scrolla förbi din produktbild eller klicka på just din produkt? Första bilden är extremt viktig. Titta på konkurrenterna som ligger överst på det nyckelordet du vill sälja på. Fundera på hur du kan skapa ännu mer säljande budskap och bilder för att vinna i kategorin.
  • Prissättning är A och O. Du kan enkelt testa prissättningen i Amazon och du kan höja och sänka priset i realtid och du ser snabbt när du får driv i försäljningen. Här är det en balans mellan omsättning och resultat.
  • På dina produktsidor, fyll på med mycket content, bra bilder och video är A och O för att konvertera.
  • Använd bullets på dina produktsidor för att skapa tydlighet kring din produkts USPar
  • Reviews är viktiga på Amazon. Fokusera på att få in så mycket reviews som möjligt.
  • Testa, testa, testa. Genom att göra små förändringar, och våga testa olika vägar så kan du slipa på din säljstrategi löpande.
  1. Hur blir du framgångsrik på Amazon

Det är flera olika faktorer som bidrar till din framgång. Först och främst att du har valt ut rätt produkter, att du listat dem korrekt, att all information om dina produkter finns med. Både text, bild och video om möjligt. Du behöver också ha en klok prisstrategi, att du förstår vilka produkter som är lönsamma. Glöm inte heller bort kundservice och att du har någon som är ansvarig som arbetar löpande. Till sist, jaga reviews. Ju fler reviews desto bättre. Det indikerar att dina produkter är populära! Precis som med all e-handel så räcker det inte att bara lägga upp produkterna och tro att det skall fungera av sig självt. Det handlar om tålamod och att skruva vecka efter vecka. Men ska man sammanfatta de viktigaste områdena så skulle vi lista följande faktorer som betydande:

  • Att du valt ut rätt kategori till att börja med, att dina produkter är rätt.
  • Text relevans mot det konsumenten söker på.
  • Försäljningshastighet. Högre hastighet lyfter din produkt i popularitet på Amazon (av Amazon)
  • Lagertillgänglighet
  • Priset
  • Kör FBA om du kan, det ger dig fördelar
  • Marknadsför dig.
  • Kundbetyg
  • Bilder
  • Kampanjer och rabatter
  • Premium Content

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relaterade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Hela rapporten finns att läsa här Först och främst, att bygga ett starkt

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Mer än bara insikter

Prenumerera på vårt tillväxtbrev! 

Vi bjuder på spaningar inom marknadsföring och digital affärsutveckling, kundcase och en inblick i livet på Comdeva.

Kontakta oss