comdevas logotyp
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Ranka högt på Google? Vi ger dig de bästa tipsen för att ta dig till toppen!

Att ta sin hemsida högre upp i sökfältet på Google är ständigt en utmaning och kräver löpande jobb och utvärdering för att lyckas. Här listar vi några av de bästa tipsen för att du ska lyckas med din sökordsoptimering och ranka högt på Google!

Struktur skapar resultat

  1. Gör en sökordsanalys och välj rätt sökord!

Att komma högt upp på Google är bara betydelsefullt om sökorden du använder speglar din verksamhet och det din målgrupp söker på. Därför är det viktigt att göra en noggrann sökordsanalys för att få ut det mesta utav dina besökare och för att undvika irrelevanta klick som inte ger något i längden. 

Tips på verktyg för din sökordsanalys är ex: Ahrefs, SISTRIX eller Googles egna Keyword Planner som hjälper dig att analysera sökvolymer för de sökorden som är relevanta för dig.
Observera att du inte alltid ska fokusera på sökorden med högst sökvolym, då det kan vara väldigt hög konkurrens  och därmed även väldigt dyrt inom vissa branscher att ranka högt på dem. Därför kan det i vissa fall vara bättre att satsa på ord med mindre konkurrens, någorlunda hög sökvolym och som fortfarande är relevanta för din verksamhet.

  1. Skapa rätt och relevant innehåll för dina besökare.

För att lyckas ranka högt är det viktigt att du skapar innehåll som är unikt, värdeskapande och svarar direkt på dina besökares frågor. Många glömmer allt för ofta att Google är en sökmotor för frågeställningar där besökaren har intentionen att få ett tydligt och beskrivande svar för det de söker efter.

Innehållet ska ha tydliga rubriker, styckesindelningar, vara läsvänligt och gärna ha så långa texter som möjligt, men undvik att fylla på med meningslösa ord som inte ger besökaren något mervärde. En bra användarupplevelse går före ordmängd.

Ju längre besökarna stannar på din sida, desto mer relevant anser Google dig vara för det sökta ordet och rankar dig högre. Därför ska du alltid lägga extra krut på att skapa informativa texter som besvarar dina besökares frågor för de sökorden du optimerar och vill ranka högre på.

  1. Arbeta med teknisk SEO.


Teknisk SEO (search engine optimitazion) innebär att du även måste se över att din hemsida har en bra hastighet, är säker att besöka, har genomtänkta URLer och är mobilanpassad för dina besökare. Hur bra du skriver ditt innehåller spelar ingen roll om du inte har en säker hemsida där tekniken inte fungerar utifrån Googles parametrar.

  • Hastighet
    Att ha en snabbladdad hemsida höjer användarupplevelsen och ger dig bättre förutsättningar för att ranka högre på Google. Vi rekommenderar Google pagespeed insights för att analysera vilka brister och förbättringsmöjligheter din hemsida har.
  • Mobilanpassning
    2018 gick Google ut med att de värderar upplevelsen i mobil högre än på desktop.
    Därför är det viktigt att säkerställa att dina besökare enkelt kan navigera runt på er hemsida utan hinder eller dylikt. Allt fler besökare kommer idag in via sina mobiler eller paddor/iPads/surflplattor. För att utvärdera hur din hemsida upplevs i mobilt läge, så rekommenderar vi Googles egna verktyg “mobile friendly” som ger dig en bra överblick om vad du gör bra idag och vad du kan förbättra.
  • Rubriker och URLer
    För att Google ska matcha din hemsida mot besökarens sökord är det viktigt att ha relevanta rubriker i dina texter och URLer som innehåller sökorden för dina landningssidor. Alla sidor ska ha en rubrik (H1) som beskriver och talar om vad sidan handlar om, den ska även innehålla det sökordet man optimerar.
    Övriga underrubriker från H2 till H6 ska bryta ut texten och göra sidan mer läsvänlig och beskriva de viktigaste ämnen för respektive sida. Undvik att sätta sökordet du optimerar i alla underrubriker, då det kan uppfattas som spammigt.
  • Metabeskrivning
    En metabeskrivning/metatagg skrivs på alla sidor av hemsidan. Det är en kort beskrivning som talar om vad landningssidan handlar om och ska helst vara kortfattad och intressant för att fånga upp besökaren. Den syns inte när man väl är inne på hemsidan utan bara i Googles sökfält.
  • Bildoptimering
    Google kan i dagsläget inte avgöra vad en bild innehåller, därför är det viktigt att du beskriver vad bilderna som du publicerar tillsammans med dina texter innehåller.
    Genom att skriva en “alt-text” för dina bilder, talar du om för Google vad bilden handlar om. Ordet ska helst vara samma som det sökordet du försöker optimera för den landningssida det berör. Anpassa även storleken på bilderna som publiceras, för stora bilder kan påverka laddningstiden på hemsidan och göra den långsammare.
  1. Arbeta med länkar för att sticka ut bland dina konkurrenter.

Något man ofta pratar i SEO-världen är länkar, både “interna” och “externa” länkar.
Interna länkar innebär att du hänvisar från en sida till en annan undersida på din site. Du bör alltid prioritera att länka vidare till de sidorna som är mest populära och som du vill ha bäst resultat ifrån.

Externa länkar är desto svårare att få, men något som Google värdesätter väldigt högt för att du ska ranka högre. Externa länkar innebär att en annan hemsida länkar in till din hemsida och gör den mer auktoritär. Google ser det som att din hemsida får en rekommendation och gör din hemsida mer trovärdig. Observera att alla externa länkar inte alltid är bra för din hemsida, därför bör du tänka på kvalité före kvantitet på alla dina externa länkar till din hemsida.

  1. SEO är ett löpande arbete som aldrig tar slut.

SEO och sökordsoptimering är ett löpande jobb som behöver ses om kontinuerligt, det ska aldrig ses som ett temporärt arbete utan man bör alltid tänka långsiktigt. En hemsida som inte optimerats och genomgått små förändringar kan snabbt klättra, men för att den ska bibehålla rankningen och sedan ta sig till toppen krävs löpande arbete.

Man blir aldrig klar med sökordsoptimering eftersom det ständigt sker förändringar som kan påverka både din bransch och Googles sökmotor. De algoritmer som rankar högt idag behöver nödvändigtvis inte ranka högt om 6 månader, därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad om förändringar som påverkar Googles parametrar.

Förändringar och nyheter inom din bransch kan även påverka besökarnas sökbeteende vilket innebär att du löpande behöver göra nya sökordsanalyser som håller dig uppdaterad om vilka sökord som är relevanta för att inte tappa besökare och potentiella affärer. Det kan även dyka upp nya konkurrenter som innebär att du måste hålla dina texter och ditt innehåll uppdaterat för få besökarna att välja dig framför dem.

De bästa resultaten kommer alltid att nås över tid inom SEO, därför är det viktigt att jobba sig igenom alla steg flera varv för att få det bästa resultatet.

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relaterade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner  När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Hela rapporten finns att läsa här Först och främst, att bygga ett starkt

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Kontakta oss