Hur varumärken i Sverige växer- Comdevas insikter

Hela rapporten finns att läsa här

Först och främst, att bygga ett starkt varumärke är nyckeln till tillväxt. Cirka 40% av svenska företag saknar fokus på det som enligt forskningen visar är viktigast för tillväxt: att bygga starka varumärken. Starka varumärken skapar inte bara värde för kunder och ägare, men leder också till starkare utveckling av företagets värde​​.

Istället för att bara jobba för att göra våra nuvarande kunder nöjda, måste vi bli bättre på att locka till oss nya. Det handlar om att sticka ut och nå ut till fler, inte bara de vi redan känner, det vill säga försäljningspenetration.

En annan spännande insikt är att även om vi i Sverige tror att vi är bra på varumärkesbyggande jämfört med våra grannländer, så har vi fortfarande en del att lära när det gäller att följa bästa praxis. Varumärken i Sverige fokuserar mer på kundlojalitet och köpfrekvens, vilket visat sig vara mindre effektivt för långsiktig tillväxt.

Rapporten framhåller också vikten av att företagsledningar förstår behovet av att fokusera på penetration och sätta tydliga mål och nyckeltal som stödjer detta​​. Trots att nästan 40% av de svenska företagen inte aktivt arbetar med varumärkesbyggande håller 67% med om att varumärkesbyggande är avgörande för framgång​​.

Slutsatsen är tydlig: för att företag ska kunna nå sin fulla potential och skapa långsiktigt värde, måste de omvärdera och modernisera sitt fokus från att endast förbättra kundlojalitet till att även aktivt öka sin kundbas. Så vad betyder detta för oss? Det är dags att tänka om och anamma nya strategier för att växa. Fokusera på att nå nya kunder och sätt tydliga mål för ditt varumärke. Fler kunder leder till ökad varumärkeskännedom, medför högre kundlojalitet som i slutändan är lika med ökad tillväxt. Tillsammans kan vi göra våra företag starkare och mer konkurrenskraftiga!

Vi vet hur en varumärkesresa kan se ut, vill du ta reda på hur din kan se ut?

Dela inlägget

Vill du veta mer?
 Hör av dig till oss!

Relaterade inlägg

AI + annonsering = lönsam tillväxt – så tar du vara på Metas senaste uppdateringar. I den här artikeln får du ta del av de senaste nyheterna från Meta som presenterades på Shop Talk 2025 i Las Vegas.

Det är vanligare än ovanligt att vi möter företagsledare som är frustrerade över att marknadsföringsinsatserna inte levererar de resultat man önskar sig. I den här artikeln reder vi ut begreppen och beskriver hur du omvandlar en spretig marknadsstrategi till en vinstmaskin.

Kontakta oss