Hur varumärken i Sverige växer- Comdevas insikter

Hela rapporten finns att läsa här

Först och främst, att bygga ett starkt varumärke är nyckeln till tillväxt. Cirka 40% av svenska företag saknar fokus på det som enligt forskningen visar är viktigast för tillväxt: att bygga starka varumärken. Starka varumärken skapar inte bara värde för kunder och ägare, men leder också till starkare utveckling av företagets värde​​.

Istället för att bara jobba för att göra våra nuvarande kunder nöjda, måste vi bli bättre på att locka till oss nya. Det handlar om att sticka ut och nå ut till fler, inte bara de vi redan känner, det vill säga försäljningspenetration.

En annan spännande insikt är att även om vi i Sverige tror att vi är bra på varumärkesbyggande jämfört med våra grannländer, så har vi fortfarande en del att lära när det gäller att följa bästa praxis. Varumärken i Sverige fokuserar mer på kundlojalitet och köpfrekvens, vilket visat sig vara mindre effektivt för långsiktig tillväxt.

Rapporten framhåller också vikten av att företagsledningar förstår behovet av att fokusera på penetration och sätta tydliga mål och nyckeltal som stödjer detta​​. Trots att nästan 40% av de svenska företagen inte aktivt arbetar med varumärkesbyggande håller 67% med om att varumärkesbyggande är avgörande för framgång​​.

Slutsatsen är tydlig: för att företag ska kunna nå sin fulla potential och skapa långsiktigt värde, måste de omvärdera och modernisera sitt fokus från att endast förbättra kundlojalitet till att även aktivt öka sin kundbas. Så vad betyder detta för oss? Det är dags att tänka om och anamma nya strategier för att växa. Fokusera på att nå nya kunder och sätt tydliga mål för ditt varumärke. Fler kunder leder till ökad varumärkeskännedom, medför högre kundlojalitet som i slutändan är lika med ökad tillväxt. Tillsammans kan vi göra våra företag starkare och mer konkurrenskraftiga!

Vi vet hur en varumärkesresa kan se ut, vill du ta reda på hur din kan se ut?

Dela inlägget

Vill du veta mer?
 Hör av dig till oss!

Relaterade inlägg

Från och med den 28 juni 2025 gäller ett nytt tillgänglighetsdirektiv i eus medlemsländer. Det innebär att alla webbplatser och appar måste vara visuellt tillgängliga och fungera med verktyg som skärmläsare, samt andra stöd för personer med syn- eller rörelsehinder. Direktivet visar vilka företag som berörs, medan WCAG 2.1 (Web content accessibility act) förklarar hur digitala tjänster ska anpassas.

Du kan ha världens finaste hotell, långt ut i skogen. Men utan vägar, belysning och skyltar dit kommer ingen hitta till dig. Därför är det väsentligt att optimera din hemsida för att synas i sökmotorer och nå dina kunder. Att nå ut i bruset och skapa synlighet för ditt företag är idag en utmaning i en högt konkurrensutsatt marknad. Att optimera sin hemsida för sökmotorer, är inte bara ett nice to have- det är en hygienfaktor för konkurrensfördelar. 

Kontakta oss