comdevas logotyp
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Hur varumärken i Sverige växer- Comdevas insikter

Svenska varumärken ligger i lä

Hela rapporten finns att läsa här

Först och främst, att bygga ett starkt varumärke är nyckeln till tillväxt. Cirka 40% av svenska företag saknar fokus på det som enligt forskningen visar är viktigast för tillväxt: att bygga starka varumärken. Starka varumärken skapar inte bara värde för kunder och ägare, men leder också till starkare utveckling av företagets värde​​.

Istället för att bara jobba för att göra våra nuvarande kunder nöjda, måste vi bli bättre på att locka till oss nya. Det handlar om att sticka ut och nå ut till fler, inte bara de vi redan känner, det vill säga försäljningspenetration.

En annan spännande insikt är att även om vi i Sverige tror att vi är bra på varumärkesbyggande jämfört med våra grannländer, så har vi fortfarande en del att lära när det gäller att följa bästa praxis. Varumärken i Sverige fokuserar mer på kundlojalitet och köpfrekvens, vilket visat sig vara mindre effektivt för långsiktig tillväxt.

Rapporten framhåller också vikten av att företagsledningar förstår behovet av att fokusera på penetration och sätta tydliga mål och nyckeltal som stödjer detta​​. Trots att nästan 40% av de svenska företagen inte aktivt arbetar med varumärkesbyggande håller 67% med om att varumärkesbyggande är avgörande för framgång​​.

Slutsatsen är tydlig: för att företag ska kunna nå sin fulla potential och skapa långsiktigt värde, måste de omvärdera och modernisera sitt fokus från att endast förbättra kundlojalitet till att även aktivt öka sin kundbas. Så vad betyder detta för oss? Det är dags att tänka om och anamma nya strategier för att växa. Fokusera på att nå nya kunder och sätt tydliga mål för ditt varumärke. Fler kunder leder till ökad varumärkeskännedom, medför högre kundlojalitet som i slutändan är lika med ökad tillväxt. Tillsammans kan vi göra våra företag starkare och mer konkurrenskraftiga!

Vi vet hur en varumärkesresa kan se ut, vill du ta reda på hur din kan se ut?

Dela inlägget

comdeva-andreas-olssen

Hitta vägen framåt med oss.

Andreas Olssén

comdeva-andreas-olssen

Relatereade inlägg

1. Tredjepartsdata försvinner  När tredjepartsdata försvinner innebär det stora förändringar för digital marknadsföring

Sitter ni precis som vi mitt i budgetarbetet inför 2024? Då har vi

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Kontakta oss